Stolt och glad

16.07.2023
och livet bjuder på goda dagar. Jag jobbar väldigt mycket med mig själv just nu, att vara i nuet se allt jag har att vara glad och stolt över och inte oroa mig så mycket. Just nu går det bra. Detta är ju just en sån sak som varit så knäckande,att veta att jag har det ju så jädra bra, varför kan jag inte njuta av det. Arbetsterapigruppen jag gått i här under våren gav mig mycket verktyg, förståelse och mötet med fina människor med liknade känslor betydde så mycket. Vi sågs sen efterråt och åt en supergod lunch och fick fortsätta vårt samtal. Hoppas vi får tillfälle att ses igen.

 
 Jag försöker träna mycket hund nu. Igår kväll fick Ammi har starta Lydnad i startklassen och jag var så stolt hon hade många jättefina poäng 9a på friaföljet, 9.5 på inkallning, 10 på sättande under marsch även en fin 9a på hoppet, fjärren måste jag ge dubbelkomande när hon skall sätta sig så 7.5 och snöpliga apporten 0, hon fick inte tag i den så den rullar lite och så väljer hon att strunta i den. Önskar så att vi hade lagt lite mer krut på träningen med apporten, det är vår akilleshäl.  Pått igen, kan inte vara allt för missnöjd med dom andra höga poängen. Nästa gång tar vi det. Bästa av allt var att vi hade känslan, jag trivdes på plan, vi hade kul ihop, 9an på helheten visade det. Det kändes som vi hörde hemma där en lördagskväll på södrabrukshundsklubbens appellplan .Finaste vännerna där för att heja på oss, det betyder så mycket. Så taggad att fortsätta nu.

 
Mitt framtidshopp Ronja har gått från klarhet till klarhet hon är en naturbegåvning i tollingen  senaste träningen, gjorde hon en fin tolling, två vatten med fina avlämningar, ett sök som hon för första gången inte sett läggas ut. Men hon kom i gång och fick in det och alla i hand. Drömhund. 

Sist men inte minst min fina familj som låter mig fara iväg var och varannan kväll på hunderi. Vi har hemester i år, vi ansåg det för dyrt att ta ledigt och åka någonstans. I vanliga fall så brukar vi ta några dagars semester 3-4 dagar då vi åker på fastlandet. Men med färja, boende, och avbytare för ladugården blir det i runda slängor så där en 10 000 för några få dagar. Nä tänkte vi, vi bor på en på sommaren turist ö, vi stannar hemma. Men planen är att få till minst 5 dagar med semester feeling. 3 st har vi haft hittills.  Jättefina dagar. Dagen efter midsommar tog vi en tur till sudret, körde mest ikring med några få stop och hade god massäck med midsommarrester. Semester dag två för ca en vecka sedan packade vi in Moffen med och bilade runt lite längs östergarnslandet. Målet var Östergarns kyrka och skolhus. Ville visa barnen tavlan i kyrkan med våra förfäder Neogards prästerna och det kändes så fint att ha gammelmorfar med. Lunch i min gamla skola, loppis i gympasalen och en promenad med tjejerna på berget. I torsdags tog vi dag tre i Visby innerstad, innanför murarna gick vi ett stadsmysterie och löste med hjälp av ledtrådar ett korsord och fick bokstäver för att sen kunna lösa mysteriet. Så roligt sätt att uppleva Visby och bland alla andra turister fick vi verkligen semester feeling, till och med så pass så att vi annars folkskygga kunde slå oss ner mitt i en uteservering på stortorget och äta lunch. En helt fantastiskt dag, barnen tyckte det var jättekul och inga bråk eller sura miner, Ronja var med och uppförde sig exemplariskt  ( ja de höll på att gå galet när hon hoppa efter pommes på en servetörerna, men jag hann fånga henne, då tyckte Vendla att vi skulle byta plats -så kan du ha henne mer under bordet mamma, sa hon) Gustav blev lite trulig när vi damer ville shopa lite bland stånden på torget. Men det var också lunch tid och bönder har lite skalman tendenser, så därför fick det bli restaurang på stortorget i turistvimlet. Men vi klarade det och sån,sån underbar dag. Nu har jag lite funderingar på om vi skall åka norrut någon dag kanske bläse och åka kalktåget. Funderar även på ev en dagstur till Karlsö. Cirkusen är i stan... några fler semester dagsar kommer det bli. Men idag skall jag vila.


Lite blandade bilder på våra dagar både på "semester" och när vi myser hemma.